Mammaträsket

En ganska oglammig blogg helt enkelt

Längesedan 10 februari 2017

Filed under: Uncategorized — liwes @ 13:19

Insåg att det är över två år sedan jag skrev här. Tror jag blev så sur för att fotona krånglade så för mig.
Sedan resan till Kalifornien har vi hunnit med en till Singapore och Kuala Lumpur också.
På måndag var det meningen att vi skulle ha rest till Karibien med en skid resa med trasig axel och en helt galen visdomstand satte stopp för det,
Resan är framskjuten dock så förhoppningsvis kommer vi iväg till sist,

Universal, biltur och San Diego 30 oktober 2014

Filed under: Uncategorized — liwes @ 13:34

I förrgår var vi på Universal Studios. Himla trevligt. Det var inte så mycket besökare och så stort som i Orlando. Barnen kunde träffa många karaktärer och längsta kön var 25 min.

Igår packade vi ihop oss och tog en taxi till Avis. Vår Armenska taxichaffis hyste nog en dröm om att bli rallyförare men fram kom vi iaf. Vi hämtade bilen och tackade tack och liv nej till fri uppgradering – den större bilen hade inte fått plats här 🙂

Väl ute ur LA så körde vi en kustväg genom Orange County. Fantastiska små surfstäder hela vägen. Nästa gång ska jag bo i en sån stad.

Vad jag har hunnit se av San Diego är att den verkar väldigt mer europeisk både vad gäller människor och trafik.

Det enda som inte är toppen just nu är att jag var helt 100 på att det fanns en gemensam pool som hörde till lgh. Har kollat alla länkar men det verkar vara så att jag har fel. Att bada är ju Es absoluta favvosysselsättning så det känns himla tråkigt. Och så går det ju inte att ha hemmaskrotardagar i poolen direkt.
Kollade upp aquatica men det var stängt för säsongen.

Bistick och kass mat 27 oktober 2014

Filed under: Uncategorized — liwes @ 15:23

I förrgår trampade Alva på ett dött bi vid poolen – igår var foten väldigt svullen. Så igår fick A & E åka på egna äventyr medan a & jag hängde här hemma och pysslade on foten.
På eftermiddagen badade E en massa och nu är hennes blonda fina hår ganska grönskimrande. Hoppas det går bort på ngt sätt.
Det var även en biopremiär igår med stjärnor på röda mattan. Lite kul att ha varit med om även om vi inte såg så mycket – vi var inte direkt ensamma 🙂

Vi åkte till Universal Citywalk i gårkväll för att käka middag. Det blev inte bra på något sätt. a somnade i stolen innan maten kom in. E somnade nästan och maten var på inget sätt bra. Får bli middag i pyjamas i dag :mrgreen:

Hollywood 26 oktober 2014

Filed under: Uncategorized — liwes @ 13:40

Då var vi här.
Resan gick toppenbra!  Barnen är verkligen toklätta att flyga med så det var den enkla biten. Lite drygt med så lång resa bara.
Som vanligt är jetlagen på topp. Igår gick vi upp kl 05 och då hade barnen ändå varit vakna någon timma.
Kl 10 hade vi hunnit äta frukost,  handla lite och kikat på stjärnorna på Hollywood Bvd. Det bästa med att vara uppe så tidigt var att alla busslaster med asiatiska turister inte hade hunnit komma än så vi hade gatan nästan för oss själva. 🙂

Måste säga att den här staden andas väldigt mycket desperation.
Mycket hemlösa och många som försöker tjäna pengar på de mest intressanta sätt.
Det känns som många kom hit med en dröm som föll ganska platt för många av dem är väldigt vackra.

På eftermiddagen åkte vi metron till Sunset för att kika lite men då bröt barnen ihop av trötthet så vi fick vända hem igen och hålla ut till kl 8 då vi rasade isäng alla fyra.

Bilderna verkar bli knasiga på tablets men ska funka på pc.

Bilstrul 20 juli 2014

Filed under: Uncategorized — liwes @ 20:26

Vår vana trogen så strular bilen igen. Denna gången har ena bromsklossen som vi byttr för 17 dagar sedan tagit helt slut. Sådär nöjd är jag just nu.
Annars är campingen här bra.

Tyrolen

Filed under: Uncategorized — liwes @ 20:25

Igår kom vi till campingen i Itter. Slottberget som den även heter.
Campingen ligger vid foten av ett berg som toppas av ett litet sött slott i lite medeltidsstil. Det ser ut som en klassisk riddarborg.
Det är såklart mycket Holländare här men även riktigt gott om Danskar. Och till Eldas lycka så finns här även en svensk familj från Malmö med pojkar i hennes ålder.
Idag har vi bara badat och hängt

Utfärd i Tyrolen

Filed under: Uncategorized — liwes @ 20:25

Idag har vi varit ute och kört bland alperna. Slutdestinationen blev en liten sjö och vackra vattenfall i en alpgång. Vi var några hundra meter från snö men det var ett stängsel och lite klättring i mellan så vi la ner att försöka ta oss dit. Lilla A är lite för nippertippig för att ha ute på strapatser om inte annat.
Väl tillbaka på campingen hade en massa Holländare flyttat in bredvid oss, några hade nästan parkerat på vårt tält. Nu är det inte tyst på campingen längre…
I morgon drar vi vidare till Kroatien.

Bilder 16 juli 2014

Filed under: Uncategorized — liwes @ 7:44

Jag har bloggat från telefon det sista halvåret och från den ser bilderna helt perfekta ut i storlek. Igår upptäckte jag dock att de inte gör det från min ipad.
Frågan är – syns hela bilderna från en pc?
Jag har letat bland inställningarna men hittar inte hur jag justerar bildstorlek vid publicering.  Fortsätter min jakt 🙂

Den Romantiska Vägen som försvann 15 juli 2014

Filed under: Uncategorized — liwes @ 21:37

Idag blev planen att ta oss ner till Augsburg via Romantishe Strasse (stavar inte bra på Tyska). Det hade nog underlättat om vi hade haft en karta och inte en bild på min telefon som jag lyckades försnilla någonstans på halva vägen. Vi fick se ganska många byar och åka på någon Vinväg innan vi bestämde oss för att ta motorvägen istället.

6h senare var vi framme vid hotellet – då hittade jag inte passen. Blev lite svettigt där en stund. Ännu bättre blir det när receptionisten konsekvent pratar Tyska….Hittade passen bland kläderna till sist. Detta efter att A letat igenom typ hela bilen.

Vi tog oss en tur med spårvagn in till Augsburg och kikade på centrum och käkade kvällsmat. De höll på att bygga precis överallt så det var inte jättecharmigt just nu, men annars är det nog rätt mysigt.

Väl tillbaka på hotellet var barnen asrastlösa (fast det var jättejobbigt att gå på stan) så vi fick ut och rasta dem igen. Det var en superhärlig kväll och helt vindstilla.

I morgon är tanken att vi ska tälta i Österrikiska alperna. Nu väntar vi bara svar från campingen.

A beställde kött med kött till kvällsmat.

Är det en julgransmidsommarstång?

Wurzburg

Filed under: Uncategorized — liwes @ 8:08

Anders hade lyckats ta en bild igår.